מיה אור/חדר משלי/יום רביעי, 4 ביולי 2018
חדר משלי // שרון ויזר
״ציור ופיסול הן אמנויות, וגם אדריכלות היא אמנות״, אומרת האדריכלית שרון ויזר. ״היום, בגלל הממד הטכנולוגי, יש פער ואפילו ניתוק מסוים, ובאופן אישי אני מצרה על כך״. הצצה אל החיים הסודיים של האדריכלים, כתבה שלישית בסדרה
פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM
תעודת זהות
אדריכלית שרון ויזר, ילידת הארץ, בוגרת המחלקה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון, בעלת משרד ויזר שרון אדריכלות בתל אביב.
אהבה ראשונה
בעבור שרון ויזר, הבחירה ללמוד אדריכלות הייתה בבחינת כרוניקה של עיסוק ידוע מראש – חיבור אולטימטיבי, לשיטתה, בין שתי אהבות: ״תמיד ידעתי שאלמד ארכיטקטורה. מגיל צעיר נמשכתי ליצירה ולנגיעה בחומר – בין אם ציור ורישום בין ואם פיסול ועבודה בחמר (קרמיקה) – ובמקביל גם נמשכתי לכל המקצועות הריאליים״. תחומי התכנון העיקריים של משרדה הם בנייה פרטית יוקרתית מסחר לגווניו – משרדים, חנויות וקליניקות.
״לאחרונה אני מוצאת את עצמי נשאבת יותר ויותר לתחום המסחרי בגלל החופש היצירתי והאפשרות להעז. ככלל, העיסוק באדריכלות הוא זכות בגלל תכני האסתטיקה שהוא מקפל בתוכו וההזדמנות לעצב את הסביבה״. שפת התכנון של ויזר רב־גונית, והקשבה לדידה היא אני מאמין: ״הקשבה ללקוח מייצרת דיאלוג פורה ומפרה כאחד, ואז גם התוצאה מוצלחת. עם הקשבה טובה ושיח מעמיק אפשר ללמוד גם מלקוחות, לקבל השראה ורעיונות שיכולים לאתגר ולהוביל להתנסויות חדשות ואני אוהבת את זה. מבחינתי זו אחת ההנאות שבעשייה״.
אהבה שנייה
״התחלתי ליצור בגיל מוקדם מאד״, מספרת ויזר על תחביב היצירה שלה, שמקיף מגוון לא מבוטל של תחומים ובהם ציור, רישום, ציור אינטואיטיבי, ופיסול ברשתות, באבניים ובחמר. ״העיסוק ביצירה כלשהי הוא בעבורי צורך. יצירה ידנית מפרה אותי ומטעינה אותי באנרגיות חדשות, ואם יש תקופה שאני פחות מגיעה לזה אני מרגישה היטב את החוסר. התוכן היצירתי משתנה כי מה שחשוב לי זה ליצור ויש לי אהבה ומקום להכיל כיווני יצירה שונים. נכון לעכשיו, לדוגמה, חזרתי לרישום״.
סדר היום האינטנסיבי שלה כבעלת משפחה ומשרד עסוק מקשים עליה ליצור באופן עצמאי בבית, ולכן, לדבריה, היא חייבת ליצור במסגרת. ״היום־יום שלי הוא תובעני מאוד ומסתיים בשעות מאוחרות. כשיש לי מסגרת היא מכתיבה/מקציבה לי זמן ברור וידוע שאותו אני משלבת מראש בלוח הזמנים שלי, וכך מבטיחה לעצמי שהיצירה האהובה עלי תמיד תהיה חלק בלתי נפרד ממנו ומחיי״.
חילוף חומרים
הטענת האנרגיות שמעניק לה העיסוק האמנותי, משליכה לדברי ויזר על עשייתה האדריכלית ומעשירה אותה. ״ציור ופיסול הן אמנויות, וגם אדריכלות היא אמנות״, אומרת ויזר, אך מסייגת קלות את האמירה: ״לפני עידן המחשב הקשר היה הרבה יותר ממשי וישיר כי כל השרטוטים והפרספקטיבות בוצעו ידנית. היום, בגלל הממד הטכנולוגי, נפתח איזה פער ואפילו יש ניתוק מסוים. למרות שגם אני משתמשת במחשב באופן אישי אני מצרה על כך, כי מאוד אהבתי לשרטט וליצור פרספקטיבות, וזה חסר לי״.
בית בשרון
הבית התלת־קומתי שוכן באחת מערי השרון, ונבנה על מגרש גדול בעל טופוגרפיה נוחה שלא זימנה שום אילוץ או צורך להתמודד ולמצוא פתרונות. הוא תוכנן בעבור משפחה עם שני ילדים ושפתו היא שפה אקלקטית שמערבת סגנונות, אלמנטים וחומרים שונים לכדי מארג הרמוני. כך לדוגמה, יציקת רזינה, בריקים, פריטי ריהוט כספרייה מודרנית ועוד. ״הבית הוא תוצר של דיאלוג מצוין עם הלקוחות, וכשהולכים יד ביד התוצאה שלמה״.