מיה אור/יום שלישי, 31 בדצמבר 2019
פאולה לנטי: איזון בין שתי ״נשמות״, קלאסית ומודרנית
המעצבת פאולה לנטי מקפידה על דיאלוג בין חומר לצורה; ערכים מסורתיים לצד טכנולוגיה מתקדמת; אסתטיקה מובחנת שאי אפשר לטעות בה; וצבע. הרבה צבע
פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM
למותג האיטלקי המוביל פאולה לנטי אין רגע דל. אחרי שבנובמבר הוא כיכב בועידת LWH (ארגון המלונות המובילים) שנערכה במרוקו והשיק אולם תצוגה חדש בסאו פאולו, ברזיל; ובאוקטובר נבחר להופיע באינדקס העיצוב ADI, המציג עיצובי מוצר מצטיינים שייטלו חלק בתחרות היוקרתית קומפסו ד׳אורו (מצפן הזהב) בשנת 2020, החודש, על ספו של עשור חדש, הוא זכה בפרס העיצוב הגרמני לשנת 2020 בקטגוריית ריהוט גן.
הפרס הנחשב מוענק על מצוינות, מקוריות, יצירתיות ושילוב של איכות, פונקציונליות וארגונומיה, והוא מתווסף לשורה ארוכה של זכיות שהמותג זוקף לזכותו משנים קודמות. הזכייה הנוכחית, כמו גם הקודמות לה, לא מפתיעה, שכן הקריטריונים להענקת הפרס מייצגים נאמנה את המותג שהוקם בשנת 1994, ומאז לא חדל לחדש ולהפגין יצירתיות בלתי נדלית. דיאלוג בין חומר לצורה, כבוד ואחריות לסביבה, ערכים מסורתיים לצד טכנולוגיה מתקדמת, מחקר ואקספרימנטליות – חוברים לאסתטיקה מובחנת שאי אפשר לטעות בה; ניגודים שמייצרים שלמות, עומק רעיוני שמתורגם לעיצוב כנה ומדויק, וצבע. הרבה צבע.
לנטי מתרחקת בדרך כלל מאור הזרקורים ונותנת לקולקציות שהיא מציגה מידי שנה לדבר בעד עצמן. עם זאת, בראיון איתה היא מספרת על קולקציית פריגל, תוצר של שיתוף פעולה בין המותג שבבעלותה לבין מותג חיפויי העץ המוביל ליסטונה ג׳ורדנו. שני המותגים עוסקים בסביבת המגורים, גם אם בתחומים שונים, שואבים מתוך אותה סביבה ערכית ותרבותית, וחולקים תפיסת עולם החותרת לשלב בין ערכי מורשת לבין חדשנות וקדמה.
שיתוף הפעולה ביניהם נרקם במסגרת סדרת NATURAL GENIUS מבית ליסטונה ג׳ורדנו, שנועדה לקדם שיתופי פעולה עם אדריכלים ומעצבים מובילים במטרה להכניס משב רוח חדש לגזרת ריצופי העץ, שההיסטוריה שלהם נודדת למאה ה־16. בעוד שטכנולוגיות עכשוויות ומיומנויות יצרניות מאפשרות היום להוציא את המיטב מערכיו החומריים של העץ באמצעות שיטות טיפול, עיבוד והגנה מתקדמות, מופעם האסתטי של הריצופים לא התחדש באותה מידה. הרצון לקדם את ריצופי העץ גם בהבט זה הוא שעומד בבסיס הסדרה, שהניבה עד היום קולקציות חדשניות ומרשימות במקוריותן, שפרצו את גבולות הנראות המוכרת של האלמנט הוותיק.
משפט פיתגורס ותיאוריית החיתוכים
לנטי היא מעצבת גרפית בהשכלתה, שלאחר לימודיה בפוליטכניקום של מילאנו עבדה כמנהלת אמנותית והייתה בעלת סטודיו קטן שביצע פרויקטים לאירועים ולחברות. במסגרת זו היא עיצבה גם אוביקטים שנדרשו לה לעבודתה, ואלה סימנו את תחילת מסעה בזירת עיצוב פריטי ריהוט ואביזרים למרחב הביתי.
בראשית דרכו, כשהוא נסמך אך ורק על לנטי ועל כישוריה, ללא כל סיוע כזה אחר, התמקד המותג בעיצוב שטיחים מלבד. החומר, שאליו התוודעה באקראי במסגרת עיסוקה הקודם, הפך לנקודת המוצא של דרכו, כשהשימוש בטקסטיל הציג חשיבה מחודשת וחדשנית לחלוטין על פריטים לסביבת החוץ. עד היום המותג מזוהה במידה רבה עם עולם הטקסטיל לגווניו, ואף מפנה חלק נכבד מפעילות מהמחקר והפיתוח שלו לכיוון זה.
עם הזמן, והודות לשיתוף פעולה פורה שיצרה עם המעצב פרנצסקו רוטה – שיתוף פעולה שנמשך גם היום – התרחבה יריעת העשייה של המותג מעיצוב שטיחים ומרבצים לעיצוב מערכות ריהוט לחוץ. מאוחר יותר גם ״נכנסה״ לחללי פנים מתוך תפיסת שני המרחבים כסביבת מגורים אחת.
בעבור לנטי, הפרויקט המשותף היה המפגש הראשון שלה עם חיפוי רצפה, אלמנט שאינו נמנה על סדר היום העיצובי שלה, ובראשית דבריה חשוב לה להדגיש כי פריגל לא עוצבה על ידה, אלא על ידי ליסטונה ג׳ורדנו. ״אני ׳רק׳ שיחקתי עם הפרופורציות של המודולים, והענקתי להם תוכן שונה מזה של ריצוף עץ מסורתי״, היא אומרת על הקולקציה, שמבוססת על משפט פיתגורס ושואבת השראה מתיאוריית החיתוכים של המתמטיקאי הבריטי הנרי פריגל, שמפרקת את צורת המשולש לחיתוכים ריבועיים.
״הרעיון של החיתוכים מצא חן בעיני והלהיב אותי מיד כשהתוודעתי אליו, בגלל החופש לפרשנות והמרחב שהוא מאפשר ליצור באמצעותו קומפוזיציות מגוונות. העבודה על פריגל הייתה המפגש הראשון שלי עם חיפוי רצפה, אם כי אני מעדיפה לראות אותו בפרספקטיבה רחבה וכוללנית יותר של עיצוב מגורים גלובלי, מודרני וחדשני״
״הרעיון של החיתוכים מצא חן בעיני והלהיב אותי מיד כשהתוודעתי אליו, בגלל החופש לפרשנות והמרחב שהוא מאפשר ליצור באמצעותו קומפוזיציות מגוונות. את העץ המתאים בחרנו ביחד, ואז הוספתי לו את הצבעים בהתאם לניסיון שיש לי ולרגישות שלי לעולם הצבע. במובן זה העבודה על פריגל הייתה המפגש הראשון שלי עם חיפוי רצפה, אם כי אני מעדיפה לראות אותו בפרספקטיבה רחבה וכוללנית יותר של עיצוב מגורים גלובלי, מודרני וחדשני״.
בין שתי נשמות
צבע הוא ללא ספק המאפיין הבולט בשפת העיצוב של לנטי. במהלך השנים היא הגדירה אותו כ״הנחלה שלי״ ורגישות מולדת, שהיא לדידה מתנה. לצד הצבע מגלמים עיצוביה דגש רב שמושם על חומרים, בעיקר מתכות, פסיפס, חומרים חדשניים וכמובן טקסטילים. ״עץ הוא אמנם חומר שפחות קרוב אלי, אבל הגישה שלי לפרשנות חומרית תמיד נותרת קבועה ואינה משתנה. כך היה גם כאן, כשיכולתי להלביש את החומר בצבעים המועדפים עלי; צבעים שמעוררים עניין למרות שהם אינם בדיוק מסורתיים״.
כחול, ירוק, צהוב־ירקרק וגרפיט הם צבעי ״פריגל על פי לנטי״, שמאמינה כי שילובם אכן חולל הבדל משמעותי בנראות החיפוי ״האתגר היה לשוות לאלמנט הקלאסי־מסורתי מופע מודרני, חדשני ואחר מהמקובל והמוכר, ושילוב הצבע עשה זאת. בה בעת ערכיו החומריים והמסורתיים של העץ נשמרו, ואפשר לומר שהצלחנו ליצור איזון בין שתי ׳נשמות׳: קלאסית ומודרנית״.
כשהיא נשאלת אילו ערכים מעולמה היא ביקשה להחיל על הקולקציה, המשמשת גם לחיפוי קירות, תשובתה כמעט ״מתנצלת״ על כך שהיא אולי חוזרת על עצמה. ״אני מודעת שדבריי עלולים להישמע כך, אבל כמו תמיד התמקדתי בשני מאפיינים שהם מהותיים מאד מבחינתי: צבע וחופש לפרשנות. הראשון, הצבע, הוא סוג של טביעת אצבע אישית, שהיא אני ושאי אפשר לטעות בה.
״המאפיין השני, החופש לפרשנות, מעניק למוצר גמישות מרבית לשחק עם גווני הצבע השונים, שהינם תוצר של שילוב העץ הטבעי עם גימורים שקופים. האפקטים הדקורטיביים שהם מייצרים מתרבים על ידי סידור אופקי של המודולים באופן שעורקי העץ ׳פונים׳ לכיוונים שונים, וכך כל חיפוי באריחי הקולקציה מתקבל כחיפוי ייחודי, ואין שתי רצפות שנראות אותו דבר״.
לנטי, כדבריה, אולי ״רק שיחקה״ עם המודולים, אבל המשחק ״הצליח לה״, לה ולליסטונה ג׳ורדנו, שהעשיר את ההיצע שלו בעוד קולקציה חדשנית. לנטי העשירה את הרזומה שלה עם נגיעה באלמנט חדש מבחינתה: ״למדתי הרבה מהניסיון הרב של ליסטונה ג׳ורדנו בתחום העץ והפרויקט זרם בשיתוף פעולה נעים, שהיום ממש אינו מובן מאליו״.
קולקציית החיפויים של Paola Lenti לבית Listone Giordano נמכרת באופן בלעדי באולם התצוגה של PARQUETEAM, רח׳ גלגלי הפלדה 7, הרצליה פיתוח; טל׳ 03-5400007