מיה אור/יום ראשון, 18 באוגוסט 2019
רפאל נבות: אי־סדר שמייצר זרימה טבעית
סדרת תכשיטים, פריטי ריהוט, דירות יוקרה או קולקציית פרקטים: המעצב רפאל נבות מבקש לתת ביטוי חדש ותוכן עכשווי לחומרים טבעיים ולמסורות עתיקות, ולהביא אסתטיקה חדשה ואחרת לעולם ריצופי הפרקט
פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM
״התעשייה הרגילה את האנשים לנורמות מסוימות, כמו צמצום נוכחותו של החומר הטבעי לטובת קלות ומהירות ביצוע, ובתקופה שלנו החיפוש הוא אחר הפרקטי ואחר פתרונות חומריים חלופיים־מתועשים״, אומר המעצב רפאל נבות. כשוחר אדוק של חומרים טבעיים, טכניקות מסורתיות ועבודת יד מיומנת ומבוססת ידע ללא פשרות, הוא מוסיף: ״מה שמאתגר אותי זה בדיוק ההפך; לתת ביטוי חדש ותוכן עכשווי לחומרים טבעיים ולמסורות עתיקות, שלשיטתי מקנים לאוביקטים המעוצבים ממד רב־הבעה ועל־זמני״.
נבות, יליד ישראל המתגורר בשנים האחרונות בפריז, מגדיר את עיסוקו כמעצב רב תחומי; לא תעשייתי. הוא בוגר האקדמיה לעיצוב באיינדהובן, הולנד, מקום שבו לדבריו ״לימדו אותנו בעיקר לחשוב ולשאול שאלות, לאו דווקא לגעת בחומרים ולהתעסק בצורות. שם התפתחה אצלי גישה מחקרית ואמונה חזקה בלימוד מעמיק כערך מפתח ליצירת עיצוב שמספר סיפור״.
הרזומה של נבות מגוון, וכולל מנעד רחב משתנה של אוביקטים שיצר כקאסטם־מייד ייעודי, כמו סדרת תכשיטי זהב שיצר בעבור מוזיאון העיצוב בלוכסמבורג, או ספסל־כיסא עשוי עץ ממוחזר שעיצב בעבור מותג העל קפליני; לצד עיצובי חללים כמו מועדון החברים SILENCIO, בפריז, שעיצב במשותף עם הבימאי ההוליוודי דיויד לינץ׳, או חנות הדגל של המותג היפני PAS DE CALAIS, באזור המארה.
לאתגר את הצייתנות של העץ
למרות סדרי הגודל המשתנים בין אוביקטים קטנים כתכשיטים לבין חללים כחנויות או דירות, הרעיון העומד בבסיס עיצוביו של נבות זהה: לשמר יושרה ולהיות אחראי ומנומק. מעבר לכך, הגדרות של סגנון כזה או אחר אינן נכללות בלכסיקון שלו ואת ״רשות הדיבור״ הוא משאיר לאוביקטים ו/או לחללים, שאכן מגלמים את משנתו הסדורה.
כזו היא לדוגמה, קולקציית הפרקטים FORET, שעיצב בעבור מותג מוצרי העץ הצרפתי אוסקר אונו – מותג מוביל בתעשיית העץ, שמונע מאהבה לחומר ופועל להפיק ממנו את המיטב. תפיסת העולם של המותג חותרת לאיכות ללא פשרות השזורה בכל תהליך הייצור, שמשלב מגע אנושי של עבודת יד מיומנת עם מיכון מתקדם בסוגו. בעבור אוסקר אונו אקולוגיה היא מחויבות חד משמעית, שבאה לידי ביטוי בכל רובדי פעילותה, החל ממקורות העץ המבוקרים ועד תהליך הייצור על כל שלביו, ובתוך כך, אין פלא שהמפגש עם נבות היה כה פורה.
״עץ הוא חומר מאתגר, שאפשר אפילו לדמות אותו לאריג מבחינת האפשרויות הרבות שגלומות בעבודה איתו״, הוא אומר. הקולקציה, שמשמעות שמה הוא יער, מחייה שיטה מסורתית עתיקה – END GRAIN – שהייתה נהוגה במאה ה־19 ויושמה בעיקר במקומות שבהם נדרשה עמידות גבוהה. עיקרה טמון באופן חיתוך העץ, שנעשה לרוחב, כך שהסיבים אינם אופקיים־שוכבים כמקובל, אלא ורטיקליים־עומדים, וחושפים כך את מלוא מרקמו הטבעתי. החיתוך הרוחבי מאתגר את ׳הצייתנות׳ של העץ, שנדרש להתמודד עם מצבי פגיעה והתבקעות, ולכן הוא צריך להיות עתיק מאוד ויבש מאוד, מה שמסייע גם לקיבוע שלו ולעמידות ההתקנה.
״קולקציית FORET מביאה אסתטיקה חדשה ואחרת לעולם ריצופי הפרקט. היא כוללת מגוון דיגומים בגדלים שונים, שנשענים על חזרתיות ובה בעת על ׳אי־סדר׳ שמייצר זרימה טבעית, וגם הגימורים שלה מבוססים על תהליכים טבעיים. הגימור המעושן, לדוגמה, מתקבל מ׳בישול׳ של העץ, שמחלחל פנימה לכל נפחו, וכך גם הגון השחור, שמתקבל בתהליך של שריפה ולא מצביעה. ככלל אני מאמין שמעבר לאסתטיקה החדשנית כמו זו של קולקציית FORET, כל מפגש עם חומר טבעי עושה את שלו באופן מיידי. הוא גורם להבין את האיכויות שלו, והן מחלחלות פנימה גם בדרך של תחושה פיזית״.
על עיצובו של מלון ARTES ET METIERSNATIONAL, הממוקם באזור המארה לא רחוק ממוזיאון הלובר ובמרחק הליכה ממרכז פומפידו, אומר נבות שהוא יכול בקלות להיחשב כפורטפוליו שמייצג את תפיסתו. ״המלון עוצב כקאסטם מייד מ־א׳ ועד ת׳, על בסיס שימוש בחומרים טבעיים ועבודות אומנות של אנשי מקצוע מיומנים שאיתם אני משתף פעולה. שום פרט או אלמנט ששולב במלון אינו סינטטי או מתועש, והחוויה הרגשית והאסתטית שנוצרת דרך איכויות החומרים הטבעיים ועבודות היד האותנטיות מקנה לו חמימות מסבירת פנים״.
את דבריו מדגימים, בין היתר, חיפוי קיר בבד פשתן טבעי עם ציור יד בדיו יפנית, שמשמש כאלמנט אקוסטי; עמודים שעשויים מאבן פריזאית (סוג של אבן גיר) שהסיתות שלה, הידני כמובן, ארך לא פחות מתשעה חודשים כדי לשוות לה את המראה הרצוי; חיפוי קיר בצינורות נחושת שעברו תהליך של חמצון; ואפילו הניחוח שמלווה־עוטף את החללים נרקח ייעודית בעבורו.
״תהליך עיצוב המלון דמה מבחינתי לבניית ישות מובחנת עם ד.נ.א משלה, וכפי שאני תופס זאת הלקוח שלי הוא לא היזם או הבעלים, אלא האורחים שמגיעים להתאכסן בו. החוויה נועדה בראש ובראשונה בעבורם, וחשובה גם לצוות העובדים שמשמש בו. היזם הוא לדידי האחרון בהיררכיה, אבל זה בסדר, כי בשורה התחתונה הרעיון הזה משרת אותו״.
פרויקט נוסף מהיבול של נבות מהשנתיים האחרונות הוא קולקציה מסחרית שעיצב בעבור המותג רוש בובואה, אחרי שעיצב גם את חנות הדגל שלה באזור סנט ז׳רמיין. NATIV, שמה של הקולקציה שהוצגה בשבוע העיצוב האחרון במילאנו בביתן שגם אותו עיצב נבות, סימנה סוג של תפנית מעשייתו שעד היום נמנעה מהבטים מסחריים, אבל בהחלט לא תפנית מתפיסת עולמו.
״למרות שמדובר בסדרה גדולה הכוללת הרבה פריטים, היא בוצעה על בסיס אותם עקרונות של שימוש בחומרים טבעיים, צורות אורגניות ושילוב של עבודות אומנות ידניות. נכון שזו קולקציה מסחרית – משהו חדש בעשייה שלי – אבל האופי שלה ושימושי החומרים משמרים את האיכויות שחשובות לי, ומבחינה זו אני מרגיש שיש בכך הזדמנות לחשוף ולהנגיש את הערכים שאני מאמין בהם בצורה רחבה יותר״.
נכון לעכשיו מונחים על שולחן העבודה של נבות פרויקטים גדולים נוספים, וביניהם עיצוב מתחם המערב מלון, מגורים ומסעדה בקאן; בניין מגורים בתל אביב; והזמנה לעצב אוביקטים ייעודיים בעבור שתי גלריות בניו יורק, שפנו אליו. ״אלה מקומות שמיועדים לאנשים וליצור בעבורם סיפור וחוויה זה מה שמאתגר אותי״.
נוכח נפח עשייתו הרחב מפתיע לגלות שנבות עובד לבד ואינו מחזיק סטודיו עם צוות עובדים. ״אף פעם לא רציתי להיות מנהל, אלא ליצור. אני נהנה לצייר את הרעיונות שלי, ומעדיף לתחזק שיתופי פעולה עם צוותים מקצועיים, אומנים מומחים בעיקר, בהתאמה לפרויקטים השונים. זה יותר נכון לי ועד עכשיו גם עובד מצוין״.
קולקציות Foret של אוסקר אונו נמכרות באופן בלעדי באולם התצוגה של PARQUETEAM
רח׳ גלגלי הפלדה 7, הרצליה פיתוח; טל׳ 03-5400007