מיה אור/יום חמישי, 18 ביולי 2019
Listone Giordano: להפגיש את כישרונו של הטבע עם הגאונות האנושית
הקשר האינטימי של אנדראה מרגריטלי עם העץ הוא תולדה של שלוש מאות וארבעה דורות. כמנהל המחקר והפיתוח של קבוצת מרגריטלי, ומי שעומד בראש המותג ליסטונה ג׳ורדנו, הוא מפגיש בין מסורת של מלאכה ידנית עם מיטב הקדמה הטכנולוגית
פורטפוליו בשיתוף PARQUETEAM
בשבוע העיצוב האחרון של מילאנו, שהתקיים מוקדם יותר השנה בחודש אפריל, הציגו מותג ריצופי העץ ליסטונה ג׳ורדנו ומעצבת העל פאולה לנטי פרשנות חדשה לסדרת הפרקטים PERIGAL, שהשראתה, כמו גם שמה, שאובים מתיאוריית החיתוכים של המתמטיקאי הבריטי הנרי פריגל. הסדרה שיצרה לנטי עוצבה בעבור קולקציית Natural Genius מבית המותג, והיא חברה לסדרות שעל עיצובן חתומים שמות נחשבים כמו מיקלה דה לוקי, פטרישיה אורקיולה, דניאל לאגו ונוספים.
״הקולקציה מבוססת על שיתופי פעולה עם אדריכלים מובילים, כשהרעיון הוא להפגיש את ׳כישרונו׳ של הטבע עם הגאונות האנושית״ אומר אנדראה מרגריטלי, מנהל המחקר והפיתוח של קבוצת מרגריטלי ומי שעומד בראש המותג ליסטונה ג׳ורדנו ששייך לה. מרגריטלי, יליד 1969, הוא מהנדס בהשכלתו ודור רביעי למשפחה מאומבריה, שפעילותה בעולם העץ החלה ב־1870 כעסק משפחתי שגדל עם השנים והתפתח לקבוצה.
כשגדלים במשפחה עם מסורת עשייה כה ארוכה, העתיד האישי, מסתבר, הוא כרוניקה של מסלול ידוע מראש. ״המשפחה שלי תמיד הייתה פעילה בתחום העץ; שלוש מאות וארבעה דורות של קשר אינטימי עם החומר הנפלא הזה. הדור שלי, של האחים שלי ובני הדודים שלי, גדל עם כישרון מולד לעסוק בעץ וממשיך לקיים את הקשר העמוק עמו, תוך מבט אל העתיד ותשוקה לגלות בו כיוונים חדשים. לי באופן אישי תמיד היו רגשות מיוחדים לחומר הגולמי ולמקור שלו, ליערות, שבהם כל התהליך מתחיל״.
איזון אופטימלי
השורשים של ליסטונה ג׳ורדנו נטועים עמוק באומבריה, כור מחצבתה של משפחת מרגריטלי, ובערכים שהתוו את דרכה ונטמעו כמורשת שמושתתת על מיומנות מקצועית, הקפדה על איכות החומר, כבוד לסביבה ומחויבות לקיימות. ב־1961 אימצה מרגריטלי את יערות חבל בורגונדי שבצרפת, כמקור של חומר גלם איכותי ומשובח, עץ אלון בעיקר, והקימה מפעל באזור פונטיין. מפעל נוסף נבנה ב־1970 במיראלדולו שבאומבריה, וכיום הוא מרכז את כל פעילות הייצור של ליסטונה ג׳ורדנו, מפגיש מסורת של מלאכה ידנית עם מיטב הקדמה הטכנולוגית, ולדברי מרגריטלי ״מבטא יותר מכל את רוח המקום עם קולקציות שלא יכלו להיוולד בשום קונטקסט אחר, אלא רק בזה של יערות האזור, שהיוו השראה למשוררים, אמנים ויוצרים״.
כמותג, ליסטונה ג׳ורדנו מוסד לפני 25 שנה ב־1984, בעקבות שיתוף פעולה של מרגריטלי עם חוקר העץ פרופסור גוגליאלמו ג׳ורדנו, שהניב פטנט שפתח בפני הקבוצה אופקים חדשים וגולם גם בשם שנבחר למותג החדש: שילוב שמו של ג׳ורדנו עם המילה ליסטונה, שפירושה קורות עץ ארוכות וגמישות, שייצורן התאפשר הודות לפיתוח שלו. מדובר במבנה של שתי שכבות שמייצרות איזון אופטימלי בין החוסן הטבעי של שכבת העץ העליונה לבין תמיכה רב־שכבתית של לוחות ליבנה שמשתלבת תחתיה.
״ניצול כוחו של העץ עצמו להשגת יציבות ללא פשרות, בד בבד עם הצגת יופיו בדרך חדשה, היווה צעד יצרני משמעותי ביותר״, מציין מרגריטלי, ומוסיף כי הוא ״הקפיץ״ באחת את ייצור הפרקט לגבהים חדשים, תוך שמירה על דיוק, אסתטיקה, איכות מוצר אמינה ואיכות סביבה, שהוכיחו את עצמם כערכי מפתח בהצלחת המותג. ״זו היסטוריה של מוצר חדש, שמביאה לידי ביטוי את השילוב האיטלקי של גאונות וסטייל, ושאותה אנחנו ממשיכים לטפח ולפתח לאורה מוצרים מתוחכמים שמציגים אסתטיקה חדשנית״.
אנחנו משמרים את זכרו של אדם יוצא דופן: אוטוריטה בין־לאומית בתחום העץ, שהיה גם אישיות הומנית וידע לשלב את העיסוק המחקרי־מדעי עם מודעות לרוח המציאות והכרה ביופיים של הטבע והאמנויות
פועלו של ג׳ורדנו ותרומתו להולדת ליסטונה ג׳ורדנו מונצחים גם בקרן מחקר ופיתוח שהמותג מפעיל על שמו. ״כך אנחנו משמרים את זכרו של אדם יוצא דופן: אוטוריטה בין־לאומית בתחום העץ, שהיה גם אישיות הומנית וידע לשלב את העיסוק המחקרי־מדעי עם מודעות לרוח המציאות והכרה ביופיים של הטבע והאמנויות״. הקרן פועלת לקדם את מורשתו, ובכלל זה בשיתופי פעולה עם האקדמיה שתכליתם פיתוח טכנולוגיות חדשות, ויוזמה של אירועים מקצועיים שמוקדשים, בין היתר, ליישומים של העץ באמנות, בארכיטקטורה ובעיצוב.
הרבה מעבר למשטח ריצוף
ריצופי העץ של ליסטונה ג׳ורדנו משולבים היום ברחבי העולם במנעד רחב של פרויקטים אדריכליים עכשוויים, כמו גם בפרויקטים של שימור וחידוש מבנים היסטוריים. ״אנחנו משתפים פעולה עם אדריכלים מהשורה הראשונה ונהנים לעבוד עם אנשי מקצוע ממדינות שונות, שמכירים בקסם המיוחד שמשלב חשיבה רעיונית עם הטבע כסוג של הרמוניה מוסיקלית ושפה אמנותית אוניברסלית״, מספר מרגריטלי. ישראל, ובעיקר תל אביב, ״היא שוק מרגש בתחום השימור־חידוש. אני מעריץ את סצנת האדריכלות הבין־לאומית שיש בה, ומבחינתי זה יהיה נפלא לקחת חלק בפרויקט של חידוש מבנה מסוג זה וליצור־לייצר בעבורו״.
ההכרה של ליסטונה ג׳ורדנו בעיצוב ככלי לקידום חדשנות, ניתבה את דרכו לפריצת גבולות המוכר והידוע בתחום הפרקטים וריצופי העץ ולהגדירם מחדש כ״קלאסיקה חדשה״. כל אחת מסדרות המותג מייצגת קונספט רעיוני מובחן, ולדברי מרגריטלי הן ״הופכות את הפרקט לאלמנט אדריכלי־עיצובי, שהוא הרבה מעבר למשטח ריצוף. התפיסה שלנו רואה בו חלק בלתי נפרד מעיצוב הפנים ומריהוט החלל״. האתגר הגדול הוא, לדבריו, להעניק תשובה למורכבות שכרוכה בשימור נאמנות למסורת של ריצוף עץ בד בבד עם מתן ביטוי לעכשוויות. ״בכל פעם שאנחנו מתחילים פיתוח חדש אני מעורב באופן אישי בכל צעד ושלב, כשבניסיון למצוא פתרונות חדשים ופרשנויות מקוריות השאלה הזו תמיד נשאלת ועומדת בבסיסו״.
פטרישיה אורקיולה היא השראה גדולה בעבורנו, חולקת אתנו את אותה פילוסופיה ונהנית לבוא לאומבריה ״לנשום אווירה״. בסדרה היא רצתה להדגיש קונספט של קן, במשמעות של ביתיות וחמימות ובאמצעות שימוש עכשווי וקלאסי כאחד בעץ
בהמשך לכך הוא חולק כמה סיפורים על הולדתן של קולקציות, כמו BISCUIT לדוגמה, שעיצבה פטרישיה אורקיולה. ״פטרישיה היא השראה גדולה בעבורנו, חולקת אתנו את אותה פילוסופיה ונהנית לבוא לאומבריה ׳לנשום אווירה׳. בסדרה היא רצתה להדגיש קונספט של קן, במשמעות של ביתיות וחמימות ובאמצעות שימוש עכשווי וקלאסי כאחד בעץ. עיצוב הסדרה אתגר אותנו בגלל הקצוות המעוגלים שמאפיינים את אריחי הסדרה, ונדרשנו לשלב בייצור חיתוך C&C.
את סדרת UNDICI, מרגריטלי מכנה ״תוצר של מפגש בין שתי חברות איטלקיות עיקשות ויזמים חדורי תשוקה״. סדרה אקספרימנטלית, לדבריו, שנולדה משיתוף פעולה בין ליסטונה ג׳ורדנו והמותג INKIOSTROBIANCO, ליצירת חיפויי קיר שמבוססים על קראפט. ״אריחי הריצוף מגולפים/חקוקים באמצעות טכנולוגיית לייזר, ואפשר גם להדפיס אותם בתלת־ממד. זהו טוויסט מאוד שונה מכל מה שאנחנו רגילים אליו במשמעות של ריצוף עץ״.
על סדרת PERIGAL, שהוצגה במילאנו, הוא מספר ש״לקחנו את התיאוריה המתמטית צעד קדימה ליצירת משטחי עץ חדשניים, שיכולים לשמש גם כחיפויי קירות דקורטיביים״. הסדרה משלבת מודולים גיאומטריים ומשחק צבעים, שמותירים את המרקם הוורידי של העץ, כשהקומפוזיציה הנוצרת מאופיינת בחיתוכים ריבועיים. ״פאולה היא ידידה אישית שלי ויש לי הערכה רבה למותג שלה ולפילוסופיה שלה. שנינו חולקים כבוד לטבע ומחבקים בכל לב את מורשת האסתטיקה והתרבות האמנותית של איטליה. בסדרה היא עושה בהם שימוש כמקור לחדשנות, והודות ליכולת שלה להעשיר את המוצרים בערכים ייחודיים, גורמת לנו להמשיך לחדש ולהתבלט בשוק – חלקם הם ערכים חומריים־פיזיים שמיד נראים לעין, וחלקם מופשטים, אך לא פחות קונקרטיים ובעלי חשיבות משמעותית ביותר בתפיסת העולם שלנו״.
קולקציות החיפויים של Listone Giordano נמכרות באופן בלעדי באולם התצוגה של PARQUETEAM, רח׳ גלגלי הפלדה 7, הרצליה פיתוח; טל׳ 03-5400007